dinsdag 1 oktober 2013

Verdieping Google Analytics: Achter de schermen bij de CATC

Google Analytics is een programma dat Google heeft geïntroduceerd om uw website/websites te analyseren. Google analytics word in de vorm van een code op uw website geïntegreerd. Door het gebruik van dit programma kunt u allerlei gegevens over uw website verzamelen en analyseren. Zo kunt u onder meer zien wat bezoekers doen op uw website en of de website werkt zoals u het bedoeld heeft. De code die u op uw website moet plaatsen om een analyse te krijgen via Google analytics heet de Google Analytics Tracking Code, ook wel CATC afgekort.

In eerdere blogs heb ik Google analytics al verder toegelicht. (Deze kunt u vinden op iq-leads.com) Deze informatie is dan ook een verdieping op mijn eerdere blogs en is bedoeld als extra uitleg over de tracking code. Hieronder leg ik u uit wat de verschillende onderdelen van de code betekenen, zodat u beter kan begrijpen hoe analytics precies werkt. 

CATC
Hieronder ziet u een voorbeeld van de Google Analytics Tracking Code (CATC):

<script type="text/javascript">
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXXX-YY']);
_gaq.push(['_trackPageview']);
(function() {
var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript';
ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ?
'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
var s = document.getElementsByTagName('script')[0];
s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
</script>

U plaatst de CATC in de HTML van uw website. Dit doet u op elke pagina van uw website. Als het niet op elke pagina staat zullen de pagina’s waar de code niet op staat ook niet worden geïndexeerd in Analytics. De CATC is veranderd in 2009. De vernieuwde code bevat asynchronous code die beter meet een sneller word geladen. Voor die verandering wilde men de code nog wel eens in de body plaatsen zodat de pagina sneller laadde. Nu dat niet meer aan de orde is, is het aan te raden om de code direct voor de </HEAD> te plaatsen.

de meest recente "asynchronous" code bevat. Deze code meet beter. Websites die voor 2009 al een google analytics code hebben geplaatst deden dat meestal in de body, zodat de pagina sneller laadde. Maar met de vernieuwde "asynchronous" hoeft dat niet meer en kan de code dus beter in de head geplaatst worden.

Wat de onderdelen betekenen:
<script type="text/javascript"> : Opening van het script met het scripttype er in beschreven.
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXXX-YY']);: Dit deel van de code maakt een link tussen de gegevens van uw site en uw eigen google account.
UA-XXXXXX-YY: Dit deel is uw profiel id
XXXXXX: Dit is het account nummer
YY: Dit is het profielnummer
_gaq.push(['_trackPageview']); : Dit deel van de code verzameld informatie over de bezoeker en verpakt deze in cookies
ga.js: Organiseert de gegevens in uw browser en maakt een link met de servers van Google
</script>: Afsluiting van het script

Leest u ook mijn eerdere blogs en laat een reactie achter.