vrijdag 19 juli 2013

Typografie voor doe-het-zelvers (Opzetten van een logo)


Wilt u een eigen bedrijf opzetten, of bent u gewoon geïnteresseerd in typografie en logovormgeving? Lees dan hieronder wat de mogelijkheden zijn:

Beeldmerk

Beeldmerk met logo

Verschil tussen logo en beeldmerk
Logo is afgeleid van het Griekse woord logos. Logos betekent letterlijk woord. Een logo is dan ook een woordmerk. Vaak ziet u een afbeelding en een woord ernaast. Veel mensen denken dat deze samen het logo vormen. Echter alleen het woord is het logo, en de afbeelding noemen we het beeldmerk. Op de website van Openbare Basisschool de Linde ziet u een door mijn ontworpen logo en beeldmerk. Boven aan de homepage van de website ziet u alleen een beeldmerk met daar naast wat tekst. Op de afbeelding is echter het beeldmerk te zien samen met het logo op een bord op de schoolmuur. Een logo en een beeldmerk kunnen dus in principe ook los van elkaar op bijvoorbeeld een website gebruikt worden. Het logo is meestal de naam van een bedrijf of een merk.

Typografie vaststellen voor een logo
Om de Typografie voor een logo vast te kunnen stellen, moeten u eerst weten wat u uit wilt stralen. Kiest u voor een duidelijk strak lettertype, of gaat u voor een slanke sierlijke letter. De keuze voor een bepaalde stijl is afhankelijk van de branche waar u zich in bevind, en van wat uw concurrenten al gedaan hebben. Als u al concurrentie heeft is het verstandig eerst onderzoek te doen naar de uitvoering van de logo’s van uw concurrenten. Daarna kunt u een keuze maken voor een soort lettertype, die goed past bij uw uitstraling en doelgroep. Ook kunt u uzelf als ondernemer neerzetten door middel van typografie. Stel u bent een hartelijk persoon, die altijd wacht op uw klanten met een kopje koffie, dan kiest u eerder voor een vrolijk en hartelijk lettertype dan een advocaat. Deze zou eerder voor een betrouwbaar ogend lettertype gaan. Als u een bedrijf op zet met een uniek product dat nog niemand anders heeft uitgebracht is het verstandig om onderzoek te doen naar uw doelgroep. Bij de doelgroep jongeren zou u eerder voor een jeugdig schreefloos lettertype gaan, en bij ouderen voor een duidelijk leesbare letter met een schreef.



Typografie bedenken bij een bestaand beeldmerk
Als je een logo moet bedenken bij een bestaand beeldmerk is het van belang dat de vormen enigszins met elkaar overeen komen. U kunt hier een voorbeeld van vinden in het logo ontwerp van Venus Constellations dat ik zelf gemaakt heb. Bij dit logo was de vorm van het beeldmerk al bekend. Het zou een rond pentagram worden. De kunst was om hier een lettertype bij uit te zoeken die niet te veel uit de toon zou vallen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een rustig en schreefloos lettertype, waarbij de o’s en de C, perfecte rondingen bevatten. De o’s waren volledig rond, en de C was duidelijk een rest-vorm van een cirkel. Door deze keuze van de Typografie is het een mooi geheel geworden.



Dafont
Op dafont.com kan je de meest uiteenlopende lettertype vinden. Deze Typografie is vrij om te downloaden door iedereen, maar de rechten voor gebruik verschillen per lettertype. Ze zijn allemaal geschikt voor persoonlijk gebruik, en als u een lettertype commercieel wilt gebruiken, neemt u contact op met de ontwikkelaar van dat specifieke lettertype. De fonts staan in categorieën op de website, zodat u snel de juiste gevonden hebt en downloaden is snel en gemakkelijk.

Kleurgebruik voor je logo
Het kleurgebruik is met name afhankelijk van je branche en je lettertype. Bij sommige kleuren lijken de letters weg te vallen. Koude kleuren worden bijna altijd naar de achtergrond gedrukt. Het gebruik van warme of koude kleuren moet dus een bewuste keuze zijn. Koude kleuren geven rust en warme vallen op.

Nu weet u al iets meer over hoe u typografie kunt gebruiken in uw logo’s en waar u op moet letten bij het vaststellen van een font. Als u er zelf niet uit komt, neemt u dan gerust contact met mij op. U kunt mij vinden op Linkedin, Twitter, Pinterest, Behance en Google+. U kunt ook gewoon reageren op deze blog.